Енергетична приватизація

Незабаром розпочнеться приватизація п’яти контрольних пакетів акцій енергопостачальних компаній. Останнє слово за Кабінетом Міністрів України, який має визначитися щодо умов продажу. За попередніми оцінками керівництва Фонду державного майна: «… продаж може початися у наступному році, орієнтовно в квітні-травні 2018 року».

Контрольні пакети акцій енергопостачальних компаній, які пропонуються до приватизації:

назвапакет акцій, %спосіб продажу
ПАТ «Хмельницькобленерго» 70конкурс
ПАТ «Миколаївобленерго»70
ПАТ «Запоріжжяобленерго»60,24
ПАТ «Тернопільобленерго»50,99
ПАТ «Харківобленерго»65

Інтерес до приватизації енергетичного сектору підігріває започаткована реформа в енергосекторі. З метою приведення законодавства України до вимог «Третього пакета» енергетичного законодавства ЄС у 2015 році розпочалась робота з підготовки проекту Закону України «Про ринок електричної енергії України», який був прийнятий 22 вересня 2016 року. Нова модель ринку передбачає поступовий відхід України від застосування єдиних роздрібних тарифів на електричну енергію та перехід до ринкового формування роздрібних тарифів для споживачів.

Однією з ідей реформи є перехід всіх «обленерго» на стимулююче регулювання тарифів, так звані RAB-тарифи (Regulatory Asset Base – регуляторна база активів). Стимулююче регулювання створює в довгостроковому періоді (3 роки – перехідний період, 5 років – довгостроковий період) умови для залучення і повернення інвестицій в існуючу та створення нової бази активів енергокомпаній за рахунок тарифу. RAB-тариф складатиметься із норми прибутковості помноженої на вартість регуляторної бази активів, яка визначається на підставі звіту про оцінку. Після визначення вартості бази активів, до RAB застосовуватиметься допустима норма доходу у межах граничних рівнів, що встановлюється НКРЕКП. Діюча норма прибутковості на RAB складає 5 % на існуючі активи, а на створені активи – 14,79 %. Наразі НКРЕКП має намір закласти норму доходу в RAB на рівні 12,5 % річних однаково для існуючої та новоствореної бази. Інакше кажучи, з’являється стимул для оновлення застарілих мереж, обладнання обленерго, будівництва нових: збільшив вартість бази активів – отримай допустиму ставку доходу на неї в структурі тарифу.

Все було б так, однак запропоновані до приватизації «обленерго» не переходили на RAB-тарифікацію. Потенційні покупці «обленерго» за допомогою RAB-тарифу, який закладений у структуру тарифів для споживачів, мали б гарантувати собі дохід на протязі довгострокового періоду (8 років) від існуючої бази та на вкладений капітал у створення нової. Однак, за нинішнього стану справ, без RAB-тарифу не зможуть гарантовано «відбити» свої інвестиції, що, очевидно, значно обмежить коло потенційних покупців, особливо іноземних та цінові пропозиції решти, хто спокуситься на участь у конкурсах.

Не полишаючи інтерес до приватизаційних процесів в Україні, представники європейських організацій-донорів звернулись із спільним листом до Прем’єр- Міністра України, в якому вказується на те, що «важливим є послідовність в схваленні тарифу перед початком приватизації, що надасть змогу потенційним інвесторам якнайкраще оцінити вартість активів». Згодом, дорученням Віце-прем’єр-міністра від 21.06.2017 р. № 40328/5/1-16, Урядом прийнято рішення прискорити запровадження стимулюючого регулювання до приватизації.

Позитивна реакція на активізацію процесів з переходу «обленерго» на RAB-тариф до початку приватизації не змусила на себе довго чекати. Вже в серпні відбулись перші візити закордонних інвесторів. Так, до Фонду державного майна України навідались китайська компанія «Harbin Electric International co., ltd» та японська компанія Mitsubishi Corporation. Також у ЗМІ повідомлялось про прояв інтересів компаній з Індії, Угорщини, Австрії, Польщі та США.

Ймовірно очікувати, що із реальним переходом на RAB-тариф, конкурси з приватизації енергетичних компаній пройдуть за участю закордонних покупців. Також, у рамках роботи Меморандуму про співпрацю між Фондом та компаніями «Deloitte Consulting Overseas Project LLC» та ТОВ «Делойт і Туш», передбачається надання кваліфікованої підтримки Фонду у підготовці компаній енергетичного сектору до приватизації. Це один з найважливіших факторів забезпечення «case-by-case» приватизації.

Складається враження, що створюються найкращі умови участі іноземних інвесторів в індивідуальній приватизації українських компаній. Тож маємо надію на «енергійну» енергетичну приватизацію.


Андрій Половинський, юрист

22/08/2017