Коментар до проекту наказу «Про внесення змін до наказу Міністерства інфраструктури України від  27 травня  2013 року № 316»

Проектом наказу пропонується визнати таким, що втратив  чинність, наказ Міністерства транспорту та зв’язку України від 05.10.2005 року № 611 «Про затвердження знижки з портових зборів та зборів і плат за послуги, що надаються суднам у морському порту «Южний».

Одночасно пропонується затвердити в Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженому наказом Мінінфраструктури України від 27 травня 2013 року № 316 (далі — Порядок справляння), знижку в розмірі 30 відсотків з портових зборів (крім адміністративного) для суден, які заходять під навантаження рідкими хімічними вантажами (аміак, метанол, карбамідо-аміачна суміш) у порт «Южний».

Також до Порядку справляння включено пропозицію ТОВ «ТІС – Контейнерний термінал»  щодо встановлення  у порту «Южний» рівних ставок корабельного збору для контейнеровозів та автомобілевозів, незалежно від порту заходу в межах одного регіону (Іллічівського, Одеського морських портів та морського порту «Южний»).

З метою виключення можливості завищення вартості обслуговування  малотоннажного флоту у портах р. Дунай, пропонується внести уточнення в частині нерозповсюдження норми примітки  2 додатка 1 до Порядку на судна групи В (буксири та баржі), Д та Е, що виконують комерційні вантажні рейси, але заходять в українські порти на р. Дунай.

Разом з тим, проект передбачає ряд змін, які, на нашу думку, можуть негативно вплинути на діяльність ДП «Морський торговельний порт Южний», зокрема:

  1. Проектом пропонується внести зміни до п. 1.9 Порядку справляння, визначивши суб’єкта, який має право застосовувати 50 відсоткову знижку до ставок усіх видів портових зборів в порту Южний — суб’єкт, що стягує портові збори.На сьогоднішній день передбачена знижка застосовується АМПУ відносно всіх стивідорів у порту (приватних і ДСК). Запропоновані зміни створять ситуацію, коли приватні власники причалів (операційної акваторії) зможуть самостійно встановлювати знижки на причальний та корабельний збір, а застосування знижок до суден, що обробляються біля причалів ДП «МТПЮ», буде і надалі залежати від рішень АМПУ.
  2. Пропонується запровадити механізм формування ставки корабельного збору для суден, що прямують до портової акваторії та до відповідної операційної акваторії причалу недержавної форми власності, яка знаходиться в межах акваторії порту, збудована до набрання чинності Законом та внесена до реєстру ГТС морських портів. Крім того, пропонується встановити ставки корабельного збору для суден, що прямують в операційну акваторію ТОВ «Трансінвестсервіс», де розташовані причали №№ 18, 19, 20, 21, 22.За результатами аналізу та підрахунків, встановлено, що передбачені зміни дозволять «ТІС» отримати конкурентну перевагу у вигляді більш нижчої вартості корабельного збору для суден, які обробляються біля його причалів (до 25 % порівняно із суднами, що обробляються ДСК).
  3. Пропонується внести зміни до п. 5.3. Порядку справляння, відповідно до яких виключити судна портового флоту, що не належать або не орендуються власниками (балансоутримувачами) причалів, з категорії суден, які звільняються від сплати причального збору.

Згідно діючої редакції Порядку справляння, усі судна портофлоту звільняються від сплати причального збору. Внаслідок запропонованих змін у ДСК-власника портофлоту виникає обов’язок сплати причального збору. Фактично, в силу змін, від причального збору можуть бути звільнено лише судна портофлоту АМПУ та приватних компаній, що є власниками причалів. Зазначені зміни створять додаткове навантаження на ДСК та можуть вплинути на підвищення вартості послуг портофлоту.


Тарас Бойчук, юрист

Богдан Турінський, юрист