Компенсація інвестицій у стратегічну портову інфраструктуру: нова версія і знову невдало

4 січня 2019 року на сайті Міністерства інфраструктури України було оприлюднено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку та умов укладення договорів, на підставі яких здійснюється компенсація інвестицій, внесених суб’єктами господарювання у стратегічні об’єкти портової інфраструктури».

Починаючи з 2012 року проект такого порядку в різних редакціях вже неодноразово був предметом численних дискусій за участю представників держави і бізнес-спільноти. Новий проект враховує низку попередніх зауважень, наданих бізнесом, однак, проведений аналіз свідчить про наявність концептуальних недоліків, які унеможливлюють застосування запропонованої концепції на практиці. Можна із впевненістю констатувати, що навіть у разі прийняття порядку, навряд чи знайдуться охочі закладатися на вкрай ризиковані схеми фінансування державної власності.

В першу чергу, викликає подив новий підхід, що передбачає, де-факто, не пов’язані між собою умовні етапи: фінансування робіт та компенсація інвестору внесених інвестицій. Кожний етап відбувається на підставі окремих договорів: договору на фінансування і договору компенсації. Однак, укладення договору компенсації, залежить не лише від факту завершення фінансування робіт, але й інших, не пов’язаних з інвестиціями обставинами, наприклад, включення витрат на компенсацію в фінансовий план адмінстрації. Чи відкрили б ви депозит у банку, який ставить в залежність його повернення, від скажімо, якихось власних внутрішніх процедур? Отже запропонований механізм штучно створює ризики для інвесторів та не передбачає гарантій повернення інвестицій.

Поряд з цим проект містить низку очевидних неузгодженостей, які стосуються процедури укладення договорів, джерел компенсації інвестицій, періодичності здійснення компенсаційних платежів тощо.

Враховуючи, що це вже не перший випадок, коли держава пропонує неприйнятні умови інвестування в державну інфраструктуру, виникає логічне питання: чи дійсно зацікавлена держава у прийнятті такого, вкрай важливого для портової галузі, нормативного документа?


01/02/2019