Кредитування концесії та заміна приватного партнера

16.11.2017 року за участю представників Міністерства економічного розвитку і торгівлі та Європейського банку реконструкції та розвитку відбулось чергове засідання Логістичного комітету Американської торговельної палати в Україні щодо обговорення проекту Закону України «Про концесії». Участь в обговоренні також прийняли і юристи AGRECA.

Основна тема дискусії — проблеми, пов’язані з залученням кредитних коштів для реалізації концесійних проектів, зокрема:

  • способи забезпечення виконання кредитних зобов’язань концесіонером;
  • заміна приватного партнера, в разі неналежного виконання концесіонером зобов’язань, передбачених концесійним договором або кредитним договором; 
  • способи врегулювання відносин між концесієдавцем, концесіонером та кредитором (фінансовою організацією), в разі неналежного виконання концесіонером зобов’язань, передбачених концесійним договором або кредитним договором.

Слід зазначити, що у випадку реалізації інфраструктурних проектів, об’єктом концесії зазвичай виступають об’єкти державної власності, що не підлягають приватизації. Так, згідно Закону України “Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації” до таких об’єктів віднесено всі морські торговельні порти (державні стивідорні компанії), облавтодори, майнові комплекси підприємств залізничного транспорту, тощо. Відповідно, такі об’єкти не можуть бути предметом іпотеки та використані для забезпечення кредитного зобов’язання концесіонера (ст. 14 Закону України “Про іпотеку”).

Разом з тим, з метою забезпечення належного фінансування концесійних проектів пропонується розглянути як альтернативу можливість застави майнових прав концесіонера. В такому разі, у випадку невиконання концесійного договору або кредитного договору, концесієдавець чи кредитор (фінансова організація) може ініціювати питання заміни неналежного концесіонера на нового, який в свою чергу повинен відповідати всім необхідним критеріям і, відповідно, взяти на себе зобов’язання по погашенню кредитного зобов’язання.

Таким чином, мова йде про новий спосіб забезпечення кредитних зобов’язань – заставу майнових прав, яку можливо реалізувати шляхом заміни концесіонера. Вважаємо, вказаний механізм цілком дієвим, за умови внесення змін у низку законодавчих актів.

Поряд з цим дискусійним видалось питання щодо способу врегулювання заміни концесіонера: лише на рівні законодавства чи на підставі договору (“прямий договір”), укладеного між концесієдавцем, концесіонером та кредитором (фінансовою організацією), завданням якого є визначення підстав та порядку заміни концесіонера. Більш прийнятним видається поєднання цих способів, що дозволить належним чином реалізувати запропонований механізм заміни концесіонера.


17/11/2017