З’явився новий проект Закону України «Про залізничний транспорт України»

У Верховній Раді України 17 листопада зареєстровано новий законопроект за № 7316 «Про залізничний транспорт України». Ініціаторами законопроекту виступила група народних депутатів на чолі з паном В. Остапчуком. Розробники запевняють, що законопроект спрямований на вдосконалення ринкових механізмів господарювання на залізничному транспорті, побудову нової структури взаємовідносин учасників перевізного процесу. Основною метою законопроекту є створення ефективного конкурентного середовища на ринку залізничних перевезень з урахуванням основних вимог законодавства ЄС.

Варто нагадати, що це не перший законопроект з регулювання залізничного ринку, який намагаються протиснути у Верховну Раду України. Зокрема, останній, ініціатором якого виступив Кабінет Міністрів України (№ 4593), був зареєстрований 05 травня 2016 року. З боку бізнес-середовища, експертів та зацікавлених міністерств до вказаного законопроекту було направлено низку критичних зауважень та пропозицій, які свідчили про спірність та недосконалість запропонованих у законопроекті новацій та необхідність його суттєвого доопрацювання. З метою відпрацювання пропозицій усіх зацікавлених учасників ринку, при транспортному комітеті Верховної Ради України було створено робочу групу, до складу якої увійшли представники міністерств, Укрзалізниці, експерти Американської торговельної палати в Україні та Європейської Бізнес Асоціації. Інтереси бізнесу у складі робочої групи також представляла партнер AGRECA Марина Шарапа, одним із напрямків спеціалізації якої є сфера функціонування залізничної інфраструктури.

За результатами численних дискусій та обговорень було прийнято рішення про необхідність повернути законопроект № 4593 на доопрацювання та продовжити роботу над законопроектом, в тому числі в рамках вищенаведеної робочої групи. Доопрацьований законопроект планувалося внести до Верховної ради України лише після узгодження всіх ключових питань з бізнес-середовищем та зацікавленими органами державної влади. 22 лютого 2017 року вказане рішення було реалізоване постановою Верховної Ради України: проект Закону України № 4593 був повернутий на доопрацювання ініціатору внесення.

Слід зазначити, що робочою групою при транспортному комітеті Верховної Ради України було відпрацьовано та узгоджено ряд основних новацій законопроекту із врахуванням Директив ЄС та міжнародного досвіду. В той же час, в процесі обговоренні залишилася невирішеною низка принципових для бізнесу питань.
Незважаючи на це, а також на чисельні завіряння Міністерства інфраструктури про конструктивний діалог з бізнесом, групою народних депутатів, за ініціативи саме Міністерства інфраструктури, було зареєстровано законопроект № 7316, текст якого раніше ніде не публікувався та не обговорювався. Згідно з інформацією, розміщеною на сайті Центру транспортних стратегій України, міністр інфраструктури України Володимир Омелян повідомив, що вказаний проект готувало міністерство спільно з кращими європейськими та американськими спеціалістами і його повністю підтримує Укрзалізниця.

Очевидно, що такий масштабний галузевий законопроект повинен подаватися до Верховної Ради безпоспередньо від імені уряду, а його положення повинні бути, заздалегідь, погоджені всіма зацікавленими центральними органами виконавчої влади та обговорені з основними учасниками ринку приватного сектору економіки.

Залишається лише сподіватися, що основні новації та пропозиції бізнес-середовища відпрацьовані та погоджені робочою групою при транспортному комітеті Верховної Ради України, були враховані під час розроби останнього проекту і його не спіткає доля попереднього документа, а реформа залізничного транспорту знову не буде відкладена на невизначений строк через дивний поспіх Міністерства інфраструктури України…


17/11/2017