Проект Закону “Про залізничний транспорт” буде розглянуто на сесії Верховної Ради

24 квітня 2019 року відбулося засідання профільного Комітету Верховної Ради України з питань транспорту, на якому було прийнято рішення про винесення на сесійний розгляд парламенту проекту Закону про залізничний транспорт» № 9512. Нагадаємо, що новий проект Закону «Про залізничний транспорт України» опубліковано на сайті Верховної Ради України 30 січня 2019 року.

У порівнянні із попереднім проектом Закону «Про залізничний транспорт України», який було відхилено і знято з розгляду, проект Закону № 9512 значно доопрацьований, однак і до його змісту є ряд суттєвих зауважень. Зокрема, ряд консультацій, які були проведені за ініціативою Комітету із представниками бізнес-спільноти свідчать про наявність декількох принципових моментів, на яких наполягає бізнес та які, на жаль, на даному етапі так і не були враховані Комітетом.

Мова йде про повноваження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту (НКРТ) та принципи державного регулювання тарифів. Наразі, законопроект звужує повноваження НКРТ виключно до затвердження методики формування тарифів, залишаючи процес формування та встановлення тарифів на вирішення Укрзалізниці. При такому підході НКРТ виглядає «квазі регулятором», який не має реальних важелів впливу.

Такий підхід виглядає сумнівним та викликає чисельні дискусії, враховуючи, що Укрзалізниця є природнім монополістом у сфері користування залізничною інфраструктурою, а також, на даному етапі, монополістом у суміжній сфері – перевезеннях пасажирів та вантажів. Встановлення та зміна тарифів безпосередньо Укрзалізницею на підставі затвердженої методики може свідчити про відсутність належного державного регулювання в розумінні Закону України «Про ціни та ціноутворення», а також про невідповідність деяких положень законопроекту нормам Закону України «Про природні монополії».

Сподіваємось, що вказані положення, які є вкрай чутливими для ринку, все ж таки будуть доопрацьовані та враховані. З більш детальним аналізом нового проекту Закону можна ознайомитися за посиланням.


25/04/2019