Проектом наказу пропонується визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства транспорту та зв’язку України від 05.10.2005 року № 611 «Про затвердження знижки з портових зборів та зборів і плат за послуги, що надаються суднам у морському порту «Южний».
Одночасно пропонується затвердити в Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженому наказом Мінінфраструктури України від 27 травня 2013 року № 316 (далі — Порядок справляння), знижку в розмірі 30 відсотків з портових зборів (крім адміністративного) для суден, які заходять під навантаження рідкими хімічними вантажами (аміак, метанол, карбамідо-аміачна суміш) у порт «Южний».
Також до Порядку справляння включено пропозицію ТОВ «ТІС – Контейнерний термінал» щодо встановлення у порту «Южний» рівних ставок корабельного збору для контейнеровозів та автомобілевозів, незалежно від порту заходу в межах одного регіону (Іллічівського, Одеського морських портів та морського порту «Южний»).
З метою виключення можливості завищення вартості обслуговування малотоннажного флоту у портах р. Дунай, пропонується внести уточнення в частині нерозповсюдження норми примітки 2 додатка 1 до Порядку на судна групи В (буксири та баржі), Д та Е, що виконують комерційні вантажні рейси, але заходять в українські порти на р. Дунай.
Разом з тим, проект передбачає ряд змін, які, на нашу думку, можуть негативно вплинути на діяльність ДП «Морський торговельний порт Южний», зокрема:
- Проектом пропонується внести зміни до п. 1.9 Порядку справляння, визначивши суб’єкта, який має право застосовувати 50 відсоткову знижку до ставок усіх видів портових зборів в порту Южний — суб’єкт, що стягує портові збори.На сьогоднішній день передбачена знижка застосовується АМПУ відносно всіх стивідорів у порту (приватних і ДСК). Запропоновані зміни створять ситуацію, коли приватні власники причалів (операційної акваторії) зможуть самостійно встановлювати знижки на причальний та корабельний збір, а застосування знижок до суден, що обробляються біля причалів ДП «МТПЮ», буде і надалі залежати від рішень АМПУ.
- Пропонується запровадити механізм формування ставки корабельного збору для суден, що прямують до портової акваторії та до відповідної операційної акваторії причалу недержавної форми власності, яка знаходиться в межах акваторії порту, збудована до набрання чинності Законом та внесена до реєстру ГТС морських портів. Крім того, пропонується встановити ставки корабельного збору для суден, що прямують в операційну акваторію ТОВ «Трансінвестсервіс», де розташовані причали №№ 18, 19, 20, 21, 22.За результатами аналізу та підрахунків, встановлено, що передбачені зміни дозволять «ТІС» отримати конкурентну перевагу у вигляді більш нижчої вартості корабельного збору для суден, які обробляються біля його причалів (до 25 % порівняно із суднами, що обробляються ДСК).
- Пропонується внести зміни до п. 5.3. Порядку справляння, відповідно до яких виключити судна портового флоту, що не належать або не орендуються власниками (балансоутримувачами) причалів, з категорії суден, які звільняються від сплати причального збору.
Згідно діючої редакції Порядку справляння, усі судна портофлоту звільняються від сплати причального збору. Внаслідок запропонованих змін у ДСК-власника портофлоту виникає обов’язок сплати причального збору. Фактично, в силу змін, від причального збору можуть бути звільнено лише судна портофлоту АМПУ та приватних компаній, що є власниками причалів. Зазначені зміни створять додаткове навантаження на ДСК та можуть вплинути на підвищення вартості послуг портофлоту.
Тарас Бойчук, юрист
Богдан Турінський, юрист