Принципи та межі державного регулювання залізничного транспорту

20 травня відбулась презентація досліджень, проведених експертами Світового банку, щодо реформування залізничного транспорту України, зокрема, в частині відкриття ринку тяги.

В рамках обговорення, яке відбулось за участі представників Укрзалізниці, Міністерства інфраструктури, Офісу підтримки реформ Мініфраструктури, ЄБА, дискусійними стали питання принципів та меж державного регулювання ринку залізничних перевезень. Створення регулятора є однією із умов відкриття ринку залізничних перевезень. При цьому, і на цьому наголошують експерти Світового банку, мова йде не лише про формальне створення такого органу, а про повне нормативне забезпечення його функціоналу. Питання про те, чи має ці функції виконувати центральний орган виконавчої влади (в даному випадку Державне агентство залізничного транспорту) чи повинен бути створений незалежний регулятор (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту — НКРТ) і які мають бути межі державного регулювання стало предметом обговорення учасників зустрічі.

Наразі, законопроект № 9512 «Про залізничний транспорт України» передбачає існування двох регуляторів, як центрального органу виконавчої влади, так і НКРТ. При цьому, до повноважень НКРТ віднесено лише дві опції: державне регулювання тарифів на послуг и доступу до інфраструктури загального користування, яке здійснюється шляхом затвердження Методики та погодження інвестиційних програм Укрзалізниці.

Де-факто, в частині державного регулювання тарифів на доступ до інфраструктури, функція НКРТ полягає виключно у затвердженні Методики, на підставі якої природний монополіст встановлюватиме тарифи. Така позиція викликає неоднозначну реакцію ринку. Очевидно, що запропонований законопроектом алгоритм державного регулювання не є досконалим та потребує перегляду.


24/05/2019