Уряд схвалив порядок взаємодії портової адміністрації та екологів

Сьогодні Урядом було затверджено Порядок взаємодії Адміністрації морських портів України та Державної екологічної інспекції у разі виявлення випадків скидання суднами забруднюючих речовин у межах акваторії морського порту.

Сподіваємось, це є хорошим знаком, адже вказаний документ є першим із необхідного пакету нормативних актів, які мають бути прийняті задля врегулювання «позанормативної» діяльності екологічних інспекцій в портах.

Не є секретом, що проблема екологічного контролю в портах пов’язана, перш за все, із нормативною неврегульованість процедур такого контролю. Це означає, що представники центрального органу виконавчої влади (екологічної інспекції) при здійсненні такого контролю керуються виключно власним розумінням цього процесу, не маючи жодних нормативних процедур та правил: які підстави для контролю, хто є суб’єктом такого контролю, яка процедура здійснення тощо. Така ситуація є неприпустимою з точки зору взаємодії державних органів з бізнесом.

Необхідність розробки та затвердження Урядом декількох процедурних документів існує протягом тривалого часу. У зв’язку з цим рік тому на площадці Державної регуляторної служби було створено робочу групу за участі представників МІУ, МЕРТ, АМПУ, Морської адміністрації, Мінекології та ДЕІ (які не приймали участі у роботі групи) представників бізнес-спільноти: ЄБА, Американська торговельна палата, ФРТУ, інші профільні об’єднання. У робочій групі також приймає активну участь партнер юридичної фірми AGRECA Марина Шарапа. Мета діяльності цієї робочої групи – розроблення узгоджених проектів нормативних документів, які дадуть змогу встановити правила здійснення екологічною інспекцією перевірок у морських портах.

Сьогодні прийнято перший із них.

Що регламентує вказаний порядок і в чому його необхідність?

Вказаний порядок дає змогу чітко розмежувати сферу відповідальності кожного із учасників даних правовідносин і встановлює чіткий алгоритм дій кожного.

Зокрема: (1) АМПУ, якій передані в користування акваторії морських портів, несе за них відповідальність, моніторить їх стан та контролює скинуті забруднюючі речовини. У разі виявлення забруднення акваторії та з метою підтвердження цього факту, АМПУ викликає (2) екологічну інспекцію для відбору проб в місці забруднення. І лише після лабораторного підтвердження факту забруднення та за наявності обґрунтованих підстав вважати, що це забруднення відбулось із судна – екологічна інспекція спільно з (3) представниками Морської адміністрації має право піднятись на борт судна з метою взяття проб.

Чіткий алгоритм дій кожного із учасників дозволить виключити можливі зловживання кожного із них та позбавить екологічну інспекцію можливості здійснювати безпідставні перевірки суден у випадках коли забруднення акваторіях встановлювалось «на око». Забруднення повинно бути підтверджено лабораторним способом.

Більше того, наразі робоча група працює над проектом Порядку відбору проб води та проведення їх аналізу, який буде завершено найближчим часом. До прийняття вказаного Порядку продовжує діяти заборона на проведення перевірок, накладена Постановою КМУ «Деякі питання дерегуляції господарської діяльності» від 27.03.2019 року №367.


17/07/2019