Уряд врегулював питання контролю баластних вод

Сьогодні, 27 березня, Кабінетом Міністрів України вирішено питання контролю баластних вод, що скидаються із суден в портах України. Згідно оприлюдненої інформації, Уряд привів процедури здійснення екологічного контролю скидання вод, які містять забруднюючі речовини, під час перебування суден у внутрішніх морських водах чи територіальному морі, у відповідність до вимог Митного кодексу України (виключення контролю баластних вод).

Нагадаємо, що на сьогоднішній день відсутнє нормативно-правове регулювання даних питань, що призводить до безпідставних затримок суден, значних фінансових збитків та завдає непоправної шкоди репутації України.

Так, вже декілька років поспіль на стадії розробки знаходиться нормативно-правові акти, які повинні врегулювати вказані питання, зокрема:

  • Порядок проведення перевірки, взяття проб води та проведення їх аналізу;
  • Порядок обчислення розміру відшкодування та сплати збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України.

У вересні 2018 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законів України щодо запровадження механізму «єдиного вікна» та оптимізації здійснення контрольних процедур при переміщенні товарів через митний кордон України» № 2530-VIII від 06.09.2018 року. Закон, поміж іншим, запроваджує новий алгоритм виявлення забруднень в межах акваторій портів. Внесеними змінами розширено функції Адміністрації морських портів України під час забезпечення дотримання законодавства про охорону навколишнього природного середовища та участі у виявленні випадків скидання суднами (плавзасобами) забруднюючих речовин у межах акваторії порту. Поряд з цим скасовано таке повноваження Державної екологічної інспекції України як «здійснення екологічного контролю товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України», яке полягало у перевірці судна, суднових документів, тощо. Для забезпечення збереження належного стану акваторій портів та притягнення винних осіб до відповідальності, Законом передбачено прийняття Кабінетом Міністрів України Порядку взаємодії Адміністрації морських портів та Державної екологічної інспекції України у разі виявлення випадків скидання суднами (плавзасобами) забруднюючих речовин у межах акваторії порту.

Враховуючи вищевикладене, бізнес-спільнота зверталась до Уряду з проханням:

  • привести нормативно-правові акти, що визначають повноваження Держекоінспекції, у відповідність до норм чинного законодавства;
  • встановити так званий «мораторій» на здійснення контролю вод, що скидаються із суден, до затвердження відповідних процедур та правил на нормативному рівні;
  • виключити з переліку вод, що підлягають контролю, ізольований баласт;
  • переглянути перелік заборонених до скидання з суден речовин та встановити нормативи гранично допустимих концентрацій основних забруднюючих речовин, скид яких дозволено у внутрішніх морських водах та територіальному морі України;
  • передбачити, що факт погіршення якості води в районі ймовірного скиду встановлюється шляхом порівняння показників якості води, відібраної в районі ймовірного скиду, з фоновими показниками якості води, тощо.

На жаль, текст прийнятої постанови Кабінету Міністрів України не опубліковано, однак маємо надію, що її положення направлені на вирішення перелічених проблем.


27/03/2019